Kaikki bussit ja työ­koneet bio­poltto­aineille

BioSata

Pääkaupunkiseudun bussit, työkoneet ja kuorma-autot siirtyvät käyttämään jäte- ja tähdepohjaisia biopolttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Tämä pienentää hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä, mikä näkyy erityisesti Helsingin keskustan ilmanlaadussa.


Kun kaikki pääkaupunkiseudun bussit, työkoneet ja kuorma-autot siirtyvät käyttämään biopolttoaineita, vuotuinen CO₂-päästövähennys on 120 000 tonnia.

80% vähennys verrattuna nykyisiin CO₂-päästöihin.

→ Vastaa lähes 30 000 pääkaupunkiseudun asukkaan vuotuisia päästöjä.

Lisäksi pienhiukkaspäästöt vähenevät 30%.

Mistä on kyse

kriteeri-resurssitehokkuus-sininen
Päästövähennykset

Hiilidioksidipäästöt vähenevät 80 % eli 120 000 tonnia vuodessa.

kriteeri-elamanlaatu-sininen2
Parempi elämänlaatu

Kaupunkilaiset altistuvat entistä vähemmän ilmansaasteille: hiukkaspäästöt jopa 30 %.

kriteeri-liiketoimintapotentiaali-sininen_small
Liiketoimintapotentiaali

Otettavissa käyttöön kaikissa maailman kaupungeissa, miljardien eurojen globaali markkinapotentiaali.

kriteeri-referenssiarvo-sininen
Edelläkävijyys

Maailman ensimmäisiä kaupunkiseutuja käyttämään 100 % jäte- ja tähdepohjaisia polttoaineita.

kriteeri-yhteistyo-sininen_small
Yhteistyö

Ainutlaatuinen vapaaehtoisuuteen perustava julkisen ja kaupallisen sektorin yhteistyömalli ilmastonmuutoksen hillintään.

Tulokset

Smart & Clean ja Climate Leadership Coalition kutsuivat kaikki keskeiset toimijat saman pöydän ääreen ja fasilitoivat keskustelua yhteisen päämäärän asettamiseksi. Eri toimijoiden yhteistyö BioSata-hankkeessa mahdollisti nopean siirtymisen biopolttoaineisiin ilman ajoneuvojen tai jakeluinfrastruktuurin uudistamista. 

Projektissa hyväksyttiin kunnianhimoiset tavoitteet, jotka kertovat Helsingin seudun tahtotilasta löytää nopeita ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään. HSL voi asettaa kaikkiin tarjouskilpailuihinsa kriteeriksi, että reitit on pystyttävä ajamaan biopolttoaineella tai sähköllä. Projektiin liittyivät matkan varrella mukaan Espoon ja Vantaan kaupungit sekä tarkkailijajäseneksi Posti.

Seuraavat askeleet

Tavoite siitä, että bussit ja hyötyajoneuvot siirtyvät sataprosenttisesti biopolttoaineisiin vuoden 2020 loppuun mennessä on epätodennäköistä, mutta se on todettu teknisesti mahdolliseksi. Neuvottelut liikennöitsijöiden, HSL:n ja polttoainetoimittajien välillä ovat meneillään. Ensimmäinen HSL:n kilpailutus, jossa vaaditaan bussien kulkevan biopolttoaineella tai sähköllä, käynnistyi syksyllä 2019. 

Projektin tavoite

Muutosprojektin tavoite oli edesauttaa ja nopeuttaa Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran hyötyajoneuvojen ja HSL:n tilaaman bussiliikenteen siirtymistä 100-prosenttisesti jäte- ja tähdepohjaisiin biopolttoaineisiin vuoteen 2020 mennessä. Projekti toteutettiin vuosina 2016–2019.

Kumppanit

HSL, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Stara, Posti, TEM, Neste, Teboil, St1, UPM, VTT ja Oil.fi.

Missä mennään

Tehty

Tekeillä

Lisää aiheesta